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컴퓨터 네트워크 정의 본문
<데이터통신 및 네트워크 정의>
- When we communicate, we are sharing information. This sharing can be local(지역) or remote(원격)
- The term telecommunication(통신), which includes telephony, telegraph, and television, means communication at a distance
- Data communications are the exchange of data between two devices(장치) via some form of transmission(전달) media(매체)
*Communication(통신) : Broadcasting(방송)
- 통신 : 양방향으로 데이터를 주고받음
- 방송 : 한쪽으로만 데이터를 주고받는다
*Point to point : Point to multipoint
- Point to point : 1대 1(로 데이터를 주고받는다)
- Point to multipoint : 1대 M(로 데이터를 주고받는다)
*Network connection : Contents sharing //관점차이(Case by case)
- Network connection : Point to multipoint 방식
- Contents sharing : 동일한 Contents를 다수에게 보낸다
*통신과 방송을 구분하여 설명
<The effectiveness of a data communications system>
- Delivery(전달)
- The system must deliver data to the correct destination
- Accuracy(정확도)
- The system must deliver the data accurately
- Timeliness(시간의 정확성)
- The system must deliver data in a timely manner
This kind of delivery is called real-time transmission(실시간)
- Jitter
- Jitter refers to the variation in the packet arrival time
*데이터 통신 시스템의 효율성에 대해서 설명하라
<데이터 통신의 구성요소 5가지(A data communictaions system has five components)>
1. Protocol
- Rule1, Rule2, Rule3, ...
2. Sender
3. Receiver
4. Transmission medium(전달매체)
5. Message(보내는 대상, data)
*데이터 통신의 5가지 구성 요소
<Data Representation>
- Information today comes in different forms such as text, nambers, images, audio, and video
<데이터 통신의 방식>
- Communication between two devices can be simplex, half-duplex, or full-duplex
1. Simplex
- Direction of data
2. Half-duplex
- Direction of data at time1
- Direction of data at time 2
3. Full-duplex
- Direction of data all the time
<Networks>
- A network is the interconnection of a set of devies capable of communication
- In thfi definition, a device can be a host such as a large computer, desktop, laptop, worstation, cellular phone, or security system
- A device in this definition can also be a connecting device such as a router, a switch, a modem that changes the form of data, and so on
*네트워크 구성 요소 중에 device와 node에 대하여 설명
컴퓨터 네트워크는 노드(node)와 링크(link)로 연결
<Network Criteria> - 컴퓨터 네트워크의 중요 성능 평가 기준 세가지
- A network must be able to meet a certain number of criteria
- Performance(성능)
- Reliability(신뢰성)
- Security(보안)
<Type of connection 정의>
- 일대 일 연결(Point-to-point)
node - link - node
- 일대 다 연결(Multipoint)
Mainframe - link - device1, device2, device3
*node-link 체계로 일대일 통신과 일대다 통신 구조를 그리시오
*broadcasting : 불특정 다수
multicasting : 특정다수
<Network topology 구분>
1. Mesh(그물) topology
- 모든 장치는 전용 point-to-point link를 갖는다
- 장점
- 전용링크(point-to-point이기 때문) 사용으로 통신용량 보장
- 안전성이 높다 -> 고장이 나도 우회 경로 존재
- privacy와 security 우수
- 단점
- 연결 케이블과 연결 포트가 많이 필요(비용 및 크기 증가)
- 중요한 Core network(핵심 네트워크(ex.SKT망))에서 주로 사용
- 링크(link)의 개수 : n(n-1)/2
2. Star topology
- 모든 장치는 hub와 point-to-point link를 갖는다
- 장점
- 각 장치는 1개의 링크와 I/O 포트만 필요
- 설치와 재구성이 용이
- 안전성
- 단점
- hub가 고장나면 전체 고장
- 링형, 버스형보다 케이블 연결이 많이 필요
- 근거리 통신망 LAN에 사용
3. Bus topology
- 모든 장치는 point-to-multipoint link 연결(하나의 링크에 여러개의 device(=host)가 연결)
- 하나의 긴 케이블이 backbone 네트워크 역할
- 장점
- 설치가 쉽다(적은 양의 케이블 사용)
- 단점
- bus cable 파손 시 전체 중단
- 신호의 반사를 줄이기 위해 cable end terminator 필요
- 예전의 근거리 통신망 LAN에 사용
4. ring topology
- 자신의 양쪽 장치와 point-to-point link 연결
- Token을 가진 장치만 데이터 전송 가능
- 데이터는 한쪽 방향으로만 전달된다
- 데이터를 Repeater가 수신하고 자신의 것이 아니면 옆으로 전달
- 장점
- 설치와 재구성이 쉽다(결합/분리가 쉽다)
- 단점
- 한 개의 장치만 고장 나도 전체가 고장
- 예전의 IBM token ring, FDDI에서 사용(Fiber Distributed Data Interface)
<Network의 Type(형태) 구분>
- After defining networks in the previous section and discussing their physical structures, we need to discuss different types of networks
we encounter in the world today
- The criteria of distinguishing one type of network from another is difficult and sometimes confusing
- We use a few criteria such as size, geographical coverage, and ownership to make this distinction
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